Klawesyn z 1983 r. wybudowany przez Alana Gotto jako przykład kopii instrumentu flamandzkiego – Monika Stachowiak

Wykonawstwo historycznie poinformowane nieodzownie związane jest z grą na instrumentach z epoki lub na ich kopiach. Zbudowanie owej kopii wymaga nie lada kunsztu i wiedzy na temat dawnych technik. Od czerwca autorka jest w posiadaniu kopii klawesynu flamandzkiego po revalement, zbudowanego w 1983 roku w Norwich w warsztacie Alana Gotto. Instrument ten jest bogato zdobiony w charakterystyczne dla flamandzkiego ośrodka wzory. Jest to ciekawy przykład kopii, która w niniejszym referacie zostanie porównana z oryginalnymi eksponatami muzealnymi, które autorka miała już okazję prezentować na ubiegłorocznej konferencji instrumentologicznej. 

Monika Stachowiak studiowała na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu na kierunku dyrygentury chóralnej. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof. dr hab. Ewy Piaseckiej. W 2018 roku obroniła pracę licencjacką zatytułowaną „Flamandzkie budownictwo klawiszowych instrumentów szarpanych na przykładzie kolekcji Muziekinstrumentenmuseum w Brukseli”, napisaną pod kierunkiem dr hab. Ewy Mrowcy. W tym samym roku w Półroczniku Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu wydawanym przez łódzką Akademię Muzyczną opublikowano również artykuł napisany na podstawie niniejszej pracy licencjackiej.

Nagranie: Przemysław Ficek



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *