Narodziny Saksofonu i jego rozwój na przełomie XIX i XX wieku – Michał Maślak

W artykule przedstawiono okoliczności powstania saksofonu, począwszy od zarysu biograficznego jego twórcy. Przytoczone zostały pierwsze opinie wybitnych kompozytorów XIX wieku m.in. H. Berlioza oraz G. Kastnera, które mają kluczową rolę w kreowaniu opinii o tym instrumencie, biorąc pod uwagę niechęć środowiska muzycznego do nowych wynalazków Adolfa Saxa. Opisują one częściowo ideę i cel, jakie towarzyszyły procesowi konstrukcji nowego instrumentu. Następnie z uwzględnieniem tła historycznego, opisane zostały okoliczności implementacji saksofonu do francuskich orkiestr dętych, a w późniejszym okresie orkiestr europy zachodniej, środkowej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki. W kolejnej części artykułu przedstawiony został rozwój muzyki solowej z towarzyszeniem fortepianu lub orkiestry symfonicznej na przykładzie działalności artystycznej wybitnego saksofonisty Sigurda M. Raschera.

Michał Maślak ukończył z wyróżnieniem Akademię Sztuki w Szczecinie w klasie prof. Dariusza Samóla. Uczestnik licznych kursów i warsztatów prowadzonych przez wybitnych saksofonistów, m.in.: Jean-Marie Londeixa, Josepha Wytko, Jonathana Bergerona, Elliota Rilleya, Lawrence Gwozdzia, Gerarda McChrystala, Patricka Meighana, Wildy Zumwalta, Noaha Getza, Johna Moora, Vincenta Davida. Od najmłodszych lat aktywnie działał propagując grę na saksofonie, biorąc udział w licznych koncertach na terenie całej Polski i konkursach na których był wielokrotnie nagradzany. W uznaniu osiągnieć został uhonorowany Stypendium Artystycznym Miasta Szczecina oraz stypendium dla najlepszych studentów Akademii Sztuki w Szczecinie. Brał udział w nagraniu płyty „Saxophone Music of the XIX th Century” na której znalazły się utwory m.in.: L. Mayeura oraz J. Demerssemana. Współpracował z Filharmonią w Szczecinie oraz Operą na Zamku, a jako kameralista występował z takimi zespołami jak The Yantar Saxophone Ensamble oraz Sedina Saxophone Quartet. Udziela się pedagogicznie prowadząc warsztaty i kursy na terenie całego kraju. W 2014 roku ukończył Szkołę Podoficerską Wojsk Lądowych w Poznaniu po czym zasilił szeregi Orkiestry Wojskowej w Bydgoszczy. Wielokrotnie występował z orkiestrą jako solista na terenie Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii , Kazachstanu, Rumunii i Norwegii. Aktualnie współpracuje z wybitną pianistką dr Justyną Jażdżyk z którą tworzy zespół „Koncepcja”. Zespól wykonuję muzykę klasyczną, współczesną jak i eksperymentalną. Od najbardziej znanych utworów XIX i XX wieku (m.in. Sonata – F. Decrucka, Elegia i Rondo – K. Husa, Rapsodia – C. Debussy ) po przez utwory mniejsze w formie ( Andante et allegro Demersseman, Rhumba – M. Whitney) i transkrypcje (m.in. Allegro – H. Fiocco, Sonata C. Francka) a kończąc na utworach najnowszych np. napisana dla nich w 2018 roku Sonata M. Kopczyńskiego na saksofon i fortepian którą mieli przyjemność prawykonać na II Polskim Kongresie Saksofonowym w Warszawie. Występowali również w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczeciniew ramach XI Międzynarodowego Festiwalu Saksofonowego jak i również na II Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej w Ostromecku na której Saksofon zadebiutował.

Nagranie: Przemysław Ficek


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *