Współczesne i dawne techniki budowy klawesynów – zestawienie i analiza fotorelacji z warsztatu aktywnego budowniczego oraz egzemplarzy muzealnych

Analiza techniczna zachowanych instrumentów dawnych pozwala nam odkryć wiele tajemnic i sposobów budowy klawesynów pochodzących z XVI, XVII i XVIII wieku, jednak niewątpliwie najlepszą metodą na poznanie zasad konstrukcji jest wizyta w warsztacie budowniczego. Autorka od kilku lat pozostaje w ścisłej współpracy z amerykańskim mistrzem, Brucem Kennedy’m, dzięki czemu ma możliwość zaobserwowania współczesnych technik oraz metod konstrukcji i regulacji klawesynów. Niniejszy wykład stanowić będzie zestawienie fotorelacji z warsztatu produkującego około dziesięciu instrumentów rocznie oraz zdjęć zachowanych egzemplarzy muzealnych, na przykładzie których dostrzec można różnice w możliwościach dawnych i dzisiejszych mistrzów.

Zuzanna Budziarek jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Gry na klawesynie uczyła się pod kierunkiem prof. Ewy Piaseckiej oraz dr Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej; realizacji basso continuo oraz akompaniamentu u dr hab. Ewy Mrowca-Kościukiewicz. Swoje umiejętności gry rozwijała na kursach mistrzowskich na terenie Polski oraz za granicą, pracując z takimi artystami jak Ketil Haugsand, Richard Egarr, Christine Schornsheim i Nicholas Parle. Brała udział w licznych wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Akademię Muzyczną, m. in. jako solistka podczas dwóch edycji Łódzkiego Maratonu Bachowskiego od 2015 roku oraz koncertów z cyklu Estrada Młodych. Wykonywała partię basso continuo w licznych projektach orkiestrowych oraz kameralnych, m.in. podczas premiery opery „Semele” będącej koprodukcją łódzkich uczelni artystycznych oraz Teatru Wielkiego w Łodzi. Z zespołem Kapela Polonica wzięła udział w festiwalu Kolory Polski 2018. Oprócz wykonawstwa zajmuje się strojeniem, renowacją oraz budową historycznych instrumentów klawiszowych. Brała czynny udział w kursach mistrzowskich dotyczących konserwacji klawesynów prowadzonych przez Mimi Waitzman, a od 2014 roku współpracuje z budowniczym Brucem Kennedym jako jego czeladnik w warsztacie w Toskanii. Doświadczenia oraz umiejętności w dziedzinie instrumentoznawstwa pozwalają jej współpracować z instytucjami oraz wykonawcami na najwyższym poziomie, m.in. Filharmonią Narodową, Polską Operą Królewską w Warszawie, The Juilliard School oraz Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Nagranie: Przemysław Ficek


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *